Arabiska ord & fraser

Tänkte lägga upp en liten ordlista, här kommer ord & fraser som kan vara bra att kunna om man ska på semester i något arabisktalande land!

Salam o aleikum ↔ Hej
Maalekum'salam ↔ Hej (som svar på första hälsningen)
Bi keem da? ↔ Vad kostar den?
Shukran ↔ Tack
Ma'ssalama ↔ Hejdå
Ana miin Swid ↔Jag är från Sverige
Chiik, min faddlak = Notan tack!
Malesh ↔ Jag är ledsen/ursäkta
Piastres ↔ Växelpengar (typ som svenska ören)
Bekaam? ↔ Hur mycket?
Fil mish mish! = in your dreams! Om t.ex priset är för högt från början, man ska ALLTID pruta. Ibland kan du gå ner 70% av det begärda priset så det gäller att våga gå på.
Kullu tamam? ↔ Är allt okej?
Kullu tamam! ↔ Allt är okej!
Mumkin ↔ Kanske/Är det möjligt?
Aiwa/Nahm = Ja
La (uttalas läh) = Nej
Mesh fahem ↔ Jag förstår inte
Ana la takalam arabiyya ↔ Jag talar inte arabiska
Khalàs ↔ Sluta
Jalla ↔ Skynda
Shwaija ↔ Långsamt
Khamsa = 5 (talet, t.ex. i taxin)
Ashara = 10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0